November laughing

Tema: Forunderlige ingredienser og "Geitekillingen som kunne telle til ti"

12 november er det Julemesse og vi lager hemmeligheter.

Barna får mulighet til å erfare ulike estetiske opplevelser som vil bli utstilt på messa, så her er det bare å glede seg!

Realfag: Forsøk

«Hva flyter»

«Vulkan cola/mentos»

«Bakepulver bomber»

«Maizena deig»

«Lava»

«Rakett»

Forming: Jul

Sanger: Begynner med julesanger og vintersanger i slutten av november

Eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti

  • Antall
  • Dyr
  • Begreper
  • Tall
  • Sanger om dyrene
  • Film

Vi skal bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen med barna deressmile

 

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling. (Rammeplanen s. 53)

-Legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler.

-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på (Rp:2017)

 

 

 

Vi ønsker dere foreldre velkommen til høstfest på grønn 24.10 kl 15.00. Vi serverer lapskaus og selger flott høstkunst barna har laget.

 

Høst på Grønn

Årets tema er realfag og vi vil i oktober ha fokus på Miljø.

Plukke søppel, søppelsortering og bli kjent med Blekkulf.

Høsten er her for fullt og vi vil benytte turdagene til å gå turer i nærmiljøet og se på endringene i naturen, former og farger. Utforske omgivelsene og undre oss over hva vi finner av bær og småkryp.

Eventyret denne måneden er «Den Lille larven aldri mett» hvor vi blir kjent med larven som blir til en vakker sommerfugl, farger, antall, frukt og grønt.

 

Forming: Farger, trykk av blader, frukt og grønnsaker.

Sanger:

  • Grønnsakspisersangen (Hakkebakkeskogen)
  • 1000 plommer
  • Epler og pærer
  • Høsten kommer
  • Når bladene de faller ned
  • Jeg gikk en tur på stien
  • Sol, sol kom igjen
  • Regndråpen
  • Potet-sangen

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna

  • videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
  • leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord
  • møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
  • opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale

(Rammeplanen 2017)

Vi avslutter med Høstfest for dere foreldre.

Høsten kommer (mel; Fader Jakob).

Høsten kommer, adjø da sommer

takk for sol, takk for lys.

Hør nå tuter vinden, stryker deg om kinnet,

det er høst, det er høst.

 

Potetsangen

Samme hva du heter, spiser du poteter,

og nå kan du bukke ryggen din og plukke.

Vi skal være flinke, siden kan vi vinke.

Nå har vi poteter hele året rundt

 

Høstsang (mel; Lofottorsk)

Når bladene de faller ned, da er det høsten kan du se.

Blader faller ned, blader faller ned, ja blader faller-faller ned.

 

Og ut i skogen alle går, og plukker siste blomst i år.

Siste blomst i år, siste blomst i år, ja siste-siste blomst i år.

 

Et lite ekorn hopper fram nå har den skiftet pels igjen.

Skifte pels igjen, skiftet pels igjen, skiftet pels, ja pels igjen.

 

Og nesten alle fugler drar, men noen få igjen vi har. Få igjen vi har........

Hva er Språkleken bravo og hvordan gjør vi det?

Bravo-leken er spesielt utviklet for barnets tre første leveår. Dette er en fase i barnets liv hvor hjernen utvikles i rekordfart, hvor barnets nysgjerrighet og lærevilje er vidåpen og nærmest umettelig.

Språkleken bravo er en lek som fremmer språkutviklingen. Gjennom tidlig presentasjon av skriftspråket kan mer nyansert kommunikasjon bli mulig for flere. Ved å bruke store ordkort kombinert med bilder, konkreter og sansemotoriske aktiviteter blir barn tidligere kjent med skriftspråket og sansene sine.

Bravo har fokus på syn, hørsel, taktilsansen, smak, lukt og motorisk stimulering (åle, krype, henge, fly, rulle og snurre.) 

En runde med bravo kan se slik ut:

Vi legger ut fire kategorier med fem kort i hvert hjørne av avdelingen. En av de voksne tar opp en bunke med kort som viser ordet på den ene siden og bildet på den andre. Vi leser teksten for dem høyt og avslutter med jubel og "BRAVO".  Etterpå snur vi kortene og leser mens barna får se bildene. Så stokker vi kortene og viser teksten en gang til. Om vi for eksempel har en kategori med krydder, så kan vi lukte, kjenne og smake på dette. Deretter kryper/åler/flyr/henger eller snurrer vi bort til neste kategori. Dette tar ca. 5-10min.

 

Les mer her: 

https://www.youtube.com/watch?v=VamZiR-1aqU

http://bravoleken.no/om-bravo-leken/

http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/2011/nr_5/Spraaklekenbravo2-15.pdf

I september fokusere vi på Kroppen

Fagområdene:

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidig bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt.
  • Bli kjent med egne behov, får kjennskap til kroppen og utvikler gode vaner og hygiene og et variert kosthold. (RP 2017)

 Antall, rom og form

  • Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. (RP 2017)

 

Vi blir kjent med kroppen gjennom bevegelse, balanse, måling, veiing og språkleken Bravo.

Vi synger sanger med bevegelse og rim-regler med fokus på finmotorikk.

På tur øver vi oss på å korte distanser og i ulendtterreng.

 

Forming: Trykketeknikker, former, mønster, fingermaling og vi maler høyden vår.

Sanger:

  • Hode-skulder-kne og tå
  • Ormen den lange
  • Fem små apekatter
  • I min mors hus
  • Sang-klang
  • Spinn bare spinn

Vi øver oss på:

  • Kle på og av
  • Drikke av kopp
  • Vaske hender
  • Vente på tur

Fint om dere har litt fokus på dette hjemme også 😊

 

Det blir fotografering onsdag 13.09.17 på avdelingen

 

August på Grønn😊

Vi ønsker alle velkommen tilbake fra en deilig ferie😊

Denne måneden vil vi bruke til å bli kjent med deres små håpefulle og de kjent med oss. Vi vil fokusere på rutiner og tar gjerne imot innspill fra dere som kjenner barnet deres aller best.

Vi ønsker et nært samarbeid med hjemmet og oppfordrer dere til å stille spørsmål og informerer om ting dere opplever viktig for dere og barnet deres😊

Sommer og sol - velkommen JUNI!
Da går vi inn i siste måned før sommerferien og sammenslåing til ferieavdelinger.

Vi vil i den neste måned ha fokus på:

- Båt og brygge når været tillater. Her er vi nødt til å være fleksible og impulsive. BÅT er langt gøyere når sola skinner
enn når det regner. Været kan vi dessverre ikke styre cool
- Overganger mellom avdelinger. Vi vil besøke de ulike avdelingene barna skal begynne på, og bli bedre kjent med
gruppene på tvers.
- Vi vil se og ta barneperspektivet, slik at deler av dagene fremover vil bli planlagt ut fra barnas ønsker. Her kommer
barns medvirkning godt til syne. Vi verdsetter barnas lek høyt og vil vie mye av tiden vår til nettopp LEK!
I leken bygges det daglig gode VENNSKAPSBÅND som knytter barna sammen og det skapes gode minner.

 

Våren er på vei og vi har begynt å finne mange insekter ute. Vi bruker samlinger til å lære mer om de forskjellige insektene, hvor de bor, hva de spiser og ikke minst hvordan vi behandler dem. Barna kan masse, så spør dem gjerne dersom dere har lyst å lære noen fakta om insekter.

Vi har nå avsluttet månedens land som var Portugal og vil begynne å lære om India i april, samtidig som vi jobber med påske forberedelsene.

 

20170317_073426.jpg