Vi nærmer oss mai måned og selv om april var en heller kald vårmåned, så har vi likevel fått følelsen av vår. Snøen lå lenge på uteplassen, så det var deilig når den endelig forsvant og vi kunne finne frem sykler og grave i sandkassa igjen.

Vi vil i mai fokusere på uteaktiviteter både i barnehagen og på turer til bla Landet. Vi ser på forandringer i naturen når vi går på tur. Vi undrer oss over planter og blomster som spirer og gror og leter etter insekter under steiner og i jord.

Vi sår planter i melkekartonger, som barna etter hvert får med hjem.

Vi fortsetter med vårsangene fra April. (Se tidligere)

17 mai vil markeres i bhg onsdag 16 mai, med forskjellige aktiviteter for barna.

I forbindelse med 17 maifeiring i bhg, så synger vi :

-Tenk at nå er dagen her

- Maritippen regle

Det blir holdt foreldresamtaler i mai måned. Se liste på avdelingen.

Vi gleder oss over at våren endelig er her.

Vi har i måneden som har gått hatt forskjellige realfagsforsøk, fellessamlinger og ulike påskeaktiviteter. Nå kjenner vi endelig at våren er i anmarsj. 

I April vil vi ha fokus på våren og hva som skjer av forandringer i naturen. Vi kommer til å gå på turer, se etter insekter og vårtegn, så frø samt fortsette med realfagsforsøk.

Barna begynner å bli større. Vi øver på å kle av og på oss selv, drikke med kopp uten tut og gå i ulendt terreng

Sanger vi synger: 

  • blomster små
  • jeg gikk en tur på stien
  • nå skinner sola i vinduskarmen
  • fløy en liten blåfugl
  • kan du høre gresset gro
  • nå er våren kommet
  • sol, sol kom igjen

Vi avsluttet temaet form og farge med en fin karnevalsfest (se bilder under bildegalleri).

Vi har jobbet med former, tekstur og farger, og barna har vært med på ulike realfagsforsøk. Vi har utforsket farger i vann og is og smakt på forskjellige frukt og grønnsaker. 

13 februar hadde vi markering av OL åpningen. Barna fikk utdelt startnummer, sang OL floka og fikk prøve seg i «OL løypa» De som ikke løp, stod med flagg og heiet. Vi har hatt OL aktiviteter i utetiden påfølgende uke og vil avslutte med medaljeseremoni/fargefest.

Vi vil i tiden frem mot påske fortsette med fellessamlinger Gul/Bølgen, samt felles turer i smågrupper. Vi vil se på forandringer i naturen, ha realfagsforsøk, så karse og forberede oss til påske.

Sanger vi synger:

  • En liten kylling
  • Hva sier min lille høne
  • Nå skinner sola i vinduskarmen
  • Sol sol kom igjen
  • Blomster små gule blå

Godt nyttår!

Vi vil i januar og februar frem mot karnevalet 16 februar arbeide med temaet "form og farger"

  • Arbeide med primærfargene gul, rød og blå
  • Vi forsker på farger i vann
  • Maler på snø
  • Lager isskulpturer
  • Gi smaksopplevelser med ulike farger
  • Gjøre barna kjent med firkant, trekant og sirkel

 

Vi har valgt å arbeide med eventyret "Gullhår og de tre bjørnene" i tiden fremover.

 

Hver fredag blir det fellessamling for gul og bølgen med dans og bevegelse til musikk.

Sanger vi vil bruke:

  • se min kjole
  • m-æ , sa en liten grønn frosk 
  • tut tut sier onkels bil
  • blomster små
  • jeg er en liten blå ballong

Julen inneholder et gledesbudskap og vi ønsker å gi barna innsikt i hvordan og hvorfor vi feirer jul.

Vi legger til rette for at adventstiden på avdelingen skal være rolig og forventningsfull.

Hver dag vil vi ha en liten advent/julesamling med juleevangeliet, tenne lys og synge julesanger. Vi vil henge opp ett hjerte for hver dag på vinduet -som er vår julekalender.

Det blir også juleverksted med arbeid på en liten julegave -HEMMELIG! Og selvfølgelig må det bakes noen julekaker.

Barna elsker sang og bevegelse så julemusikken spilles allerede på avdelingen.

Vi vil legge fram litt julelitteratur som vi kan lese/se i sammen med barna.

Julesanger som vi vil synge i desember:

  • Nå tenner vi det første lys
  • Svart senker natten seg
  • Nå tennes tusen julelys
  • Et barn er født i betlehem
  • På låven sitter nissen
  • O`jul med din glede
  • Julenissens bjeller
  • Musevisa

Vi ser frem til en koselig førjulstid på avdelingen

15 November skal vi ha julemesse sammen med vennene våre på Bølgen avd. I den forbindelse skal vi jobbe litt med formingsaktiviteter og hemmeligheter. :) 

Forming: Jul og julemesse.

Vi legger tilrette for opplevelser, kreativ tenking og skaperglede.

Realfag: Vi gjør forsøk. Lager bomber med bakepulver og eddik. 

Vi utforsker, oppdager og stimulerer nysgjerrigheten.

Hinderløype, musikk og dans: Vi trener grovmotorikken og bruker kroppen ved å lage hinderløype, danse og bevege oss etter musikk. Barna blir kjent med ulike musikkinstrumenter. Vi hører på ulike lyder og rytmer med musikk og dans. 

Eventyr: "de tre bukkene bruse"

Vi gjør barna kjent med eventyret ved å fortelle, vise med konkreter og synger sang som hører til.

"De tre bukkene bruse" gir barna spenning og glede. Vi teller og utvikler begrepsforståelse.

Minner om foreldremøte 18.30 i kjelleren på Bølgen onsdag 25.okotber. 

På gul om dagen jobber vi med:

- prøve å kle av seg selv i garderoben (vi er selvfølgelig tilstede og oppmuntrer og hjelper der det trengs)
- spise fint selv med gaffel og skje
- si: "kan jeg få mer" og "takk"
- klatre opp i stoler og opp trappen til stellebordet

Vi går en del turer til landet hvor vi bytter litt på at noen går et stykke selv og deretter får en pause i vognen.
På landet er det mye ulent terreng og barna får trent grovmotorikk. 

 

Høsten er her, og det betyr mye gøy lek ute med flotte blader i alle farger, lek med vann og søle. Det er også kaldere i luften nå, så vi oppfordrer dere alle til å gå igjennom hyllene og rydde. Sjekk at barnet deres har nok skift og riktig tøy for været. 

Hva er Språkleken bravo og hvordan gjør vi det?

Bravo-leken er spesielt utviklet for barnets tre første leveår. Dette er en fase i barnets liv hvor hjernen utvikles i rekordfart, hvor barnets nysgjerrighet og lærevilje er vidåpen og nærmest umettelig.

Språkleken bravo er en lek som fremmer språkutviklingen. Gjennom tidlig presentasjon av skriftspråket kan mer nyansert kommunikasjon bli mulig for flere. Ved å bruke store ordkort kombinert med bilder, konkreter og sansemotoriske aktiviteter blir barn tidligere kjent med skriftspråket og sansene sine.

Bravo har fokus på syn, hørsel, taktilsansen, smak, lukt og motorisk stimulering (åle, krype, henge, fly, rulle og snurre.)

En runde med bravo kan se slik ut:

Vi legger ut fire kategorier med fem kort i hvert hjørne av avdelingen. En av de voksne tar opp en bunke med kort som viser ordet på den ene siden og bildet på den andre. Vi leser teksten for dem høyt og avslutter med jubel og "BRAVO". Etterpå snur vi kortene og leser mens barna får se bildene. Så stokker vi kortene og viser teksten en gang til. Om vi for eksempel har en kategori med krydder, så kan vi lukte, kjenne og smake på dette. Deretter kryper/åler/flyr/henger eller snurrer vi bort til neste kategori. Dette tar ca. 5-10min.

Les mer her:

https://www.youtube.com/watch?v=VamZiR-1aqU

http://bravoleken.no/om-bravo-leken/

http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/2011/nr_5/Spraaklekenbravo2-15.pdf