Da er vi inne i barnehagens siste måned før sommerferien starter. Vi vil være fleksible i planene våre denne måneden og ha fokus på barns medbestemmelse. Temaet vil derfor være etter barnas ønske. Været vil også spille en rolle for med fine dager blir brygga og båten brukt med bading og krabbefiske. Vi bruker ellers tiden på spontane turer og tar ting som det kommer. Vi nyter dagene ute i det fine været.

19. juni er det felles sommerfest for hele barnehagen fra 17.30-20.00.

Mer info kommer!

 

17. mai nærmer seg og vi legger inn litt tema i forhold til det. H

Hvordan ser flagget vårt ut? Hvilke farger?

Vi fargelegger flagg og lager 17.mai pynt.

Vi øver oss på sanger som:

*Maritippen det er vi...

*Tenk at nå er dagen her...

* Ja vi elsker...

* Her kommer vi unge i flokk, flokk flokk

 

16. MAI blir det tog og aktiviteter for barna i bhg. Vi deler oss på landet og ved sjøen og lager opplegg med tog rundt lekeplassen med sang og musikk.

Vi setter opp boksekast, potetløp, erteposekasting, svampekast mm og da er det bare å prøve seg mange ganger  før vi avslutter med pølser og is til alle.

Fint hvis barna får med seg flagg med navn.

Hipp hurra!!

Våren er endelig kommet og vi håper å kunne være mer ute. Ta med tynnere klær så vi har lit å velge i når det blir varmere. Vi jobber med at barna kler av og på seg selv og rydder på plass etter seg i garderoben. Vi vil også øve mer på å smøre mat selv, be om å sende og rydde opp etter oss ved bordet.

Dette vil vi også gjøre fremover:

Turer i skogen og se etter vårtegn som småkryp og blader på trær og busker. Lære mer om det vi finner.

Trafikk- vi lærer litt om hvordan vi skal oppføre oss i trafikken, lærer noen skilt som fotgjengerovergang, fareskilt, og de vi ser rundt oss når vi går på tur.

Kroppen vår- skjelett. Hvorfor trenger vi skjelett? Undre oss sammen hvordan vi ser ut inni.

Sansene- smak, se, lukte, høre, taktil(føle) . Vi prøver forskjellige aktiviteter i forhold til dette. feks smake uten å se hva vi smaker, høre forskjell på lyder, kjenne på ting vi ikke kan se og gjette hva det er.

 

 

Velkommen tilbake etter påske. Nå venter vi på våren og håper den dukker opp snart. Vi er klare for å være mer ute, gå på turer ut av barnehagen og utforske nærmiljøet. Vi vil se etter vårtegn i naturen som planter og blomster som spirer og gror, småkryp som meitemark, maur, edderkopper o.l

Sang:

Jeg er våren, kom så skal du se,

varme ,sol og lys jeg bringer med

Blomster, trær og planter frodig gror

håp og gleder følger i mitt spor.

 

Nå er vi igang med tema om kroppen vår. I starten tar vi for oss utsiden av kroppen, så tar vi innsiden av kroppen og så om tanker og følelser til slutt.

Vi har plansjer med kroppen og setter navn på de ulike kroppsdelene, vi ser på forskjellen på hårfarge, øynefarge og høyde, hva kan vi bruke kroppen til og hvordan kan vi bevege den er noen av spørsmålene vi tar opp og finner ut av.

 

Sang:

De beina, de beina

Fingerleddet henger fast i, håndleddet

Håndleddet henger fast i, albuleddet

Albuleddet henger fast i, skulderleddet

Og slik henger vi i hop

Ref:

De beina, de beina, de rare beina

De beina, de beina, de rare beina

De beina, de beina, de rare beina

Ja slik henger vi i hop

Tåleddet henger fast i, ankelleddet

Ankelleddet henger fast i, kneleddet

Kneleddet henger fast i, hofteleddet

Ja slik henger vi i hop!

 

Da avsluttet vi temaet om verdensrommet med et flott karneval oppe hos barna på Regnbuen. Vi kledde oss opp med de fine rakettene vi har lagd og hatter og dro opp i verdensrommet på Regnbuen. Der var det musikk, dans, skuespill samt deilige boller å få servert. Vi koste oss veldig! 

Nå er vi igang med tema om VERDENSROMMET i realfagsprosjektet vårt.

Vi skal fremover lære om planeter, månen og sola og ellers det som svever rundt der oppe. Vi lager vårt eget lille verdensrom på avdelingen men planeter, stjerner sol og måne og undrer oss sammen og lærer om  hva som skjer der ute i verdensrommet. Astronauter og romraketter blir også tema og at vi kan fly til månen. Vi finner sanger og filmsnutter på nettet som kometkameratene og paxi på youtube.

 Hva planetene heter kan du lære om i denne sangen på youtube:

Planetsangen: mel:(Napoleon med sin hær)

Merkur er den første og Venus nummer to

Så kommer jorda og Mars er der jo

Så jupiter og Saturn og Uranus og Neptun

det er de åtte i solsystemet vårt.

 

Verensrommet er også temaet for KARNEVALET i år og der skal vi være astronauter. Vi lager raketter av flasker aluminiumsfolie og hodepynt som passer til.

Karnevalet blir fredag 16.februar sammen med Regnbuen avdeling.

 

Tema for januar er VANN.

Hva er vann?

Hvor finner vi vann?

Hva skjer når det snør og når det regner?

Vann kan fryse og smelte, vi undrer oss sammen hvordan det kan skje.

Hva kan vi bruke vann til?

Her utforsker vi i samling, i utetiden og bruker været ,regn, snø. Ved kuldegrader fryser kanskje hanskene med vann som vi har hengt opp utenfor vinduet.                                  Hva skjer hvis det da blir varmt igjen?

Vi synger og sier regler om vann,regn og snø. 

 

Vannsang:

Hva er det som regner på våre paraplyer,

hva er det som sner fra de sorte skyer?

Det er vann, vann, vann, vann ikke ant en vann.

 

Hva er det der oppe i skyen i det blå,

hva er det som skipene seiler på?

Det er vann, vann, vann, vann ikke ant en vann.

 

Hva er det man bader og svømmer i ved stranden?'

Hva er det som skvulper i klukk mot sanden?

det er vann, vann, vann, vann ikke ant enn vann

 

Hva er det som fryser og blir til snø og is?

se det tror jeg nok at du vet presis.

Det er vann, vann, vann, vann ikke ant en vann.

Vi ønsker alle velkommen tilbake etter ferien.

Vi oppgraderer på avdelinga med maling av vegger og tak samt litt nytt møblement. Håper på forståelse for litt rot og organisering disse dagene.

De neste ukene legger vi vekt på å øve på adjektiv,størrelser og posisjoner som:

over- under

ved siden av- i midten

oppi- på

foran- bak

lett-tung

høy-lav

stor-liten

Her er det masse som kan gjøres i samling,i lek, ved matbordet, matlaging, i spill/ puslespill, når vi kler oss osv.

Hvem er høyest, hvem har størst/minst bein, stor /liten ball, lette og tunge ting, måle, veie osv.

Bare fantasien som setter grenser og veldig viktig for barn å lære seg disse begrepene som vi bruker mye i hverdagslivet.

 

 

Underkategorier