Fint om alle sjekker størrelser og merking av skift, tøy og sko/støvler.

Nå trenger vi:

  • Tynn dress
  • Tynn lue
  • Regntøy
  • Støvler
  • Vårsko
  • Buff/hals
  • Fleece (gjerne todelt)
  • Solkrem 
  • De som bruker sutt må ha en ekstra i hylla :)

 

 

Denne måneden vil vi fokusere på vennskap. Vi opplever at barna nå er kommet i en alder der de er mer selvsentrerte og kommer oftere i konflikter. Det er vanskelig å inngå kompromisser og vi ønsker derfor å fokusere på:

-          Vennskap

-          Følelser /uttrykk

-          Hvordan er vi med hverandre?

-          Tema bøker om vennskap/følelser

-          Rose hverandre

-          Rollespill av de voksene

 

Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet/barna som grunnlag for trivsel, glede og mestring (RP 2017)

Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap (RP 2017)

 

Vi fortsetter jakten etter vår og vårtegn😊

Påske og Vår

Tema: Frø og liv

Vi vil i mars ha fokus på nytt liv, påske og se etter vårtegn.

 

Forming: påskekunst og vårbilder

Vår og påskesanger: 

  • Jeg har et lite eple som jeg har fått av mor
  • Blomster små
  • Hysj kan du høre
  • Alle fugler
  • Jeg gikk en tur på stien
  • Hundrede høns
  • Sov du vesle spire
  • En liten kylling i egget lå

 

  • Grupper: 
  • Vi sår karse
  • Planter tomatskiver
  • Følger med på det vi har plantet
  • Lærer om fotosyntesen
  • Måler høyden på barna
  • Rollelek

 

Tur:

  • Vi ser etter vårtegn og småkryp 
  • Går til Indianerskogen
  • Tur til Landet
  • Undrer oss over overgangen vinter-vår

 

Rollelek: Butikk/Kafe

-Vi har invitert Gul avdeling på Kafe.

 

 Påskeferielister blir hengt opp på døra når det nærmer seg :) 

 

  • Invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål(RP:2017).
  • Gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen (RP:2017)

Karnevalet var en stor suksess. De som hadde lyst tok på seg t-skjortene, smykker/armbånd og fikk ansiktsmaling.

Vi danset til disko-maskinen, sang karnevals sanger, spilte på instrumenter, spiste fargerike boller og slo hull på "katta i sekken"(piñata).

 

OL 2018

Vi har markert OL med en felles åpningsseremoni hvor barna var med på hinderløype, danset olfloka og spiste pølser.

Hver dag har vi hatt OL -aktiviteter som akekonkurranse, kastet erteposer og snøballer på bokser, kiwi-løp og malt OL -ringene ute.

Vi avslutter OL -lekene med en felles medaljeseremoni.

 

Se bilder og videoer fra aktivitetene under "bildegalleriet" og "video".

 

 

 

Vi har kommet godt i gang med eventyret om skinnvotten og har laget masker som har resultert i en temavegg på avdelingen.

Det er kjempe gøy at ungene bruker navnene og maskene i leken. Det er også kjempe stas med sykehuslek for tiden.

Formingsaktivitetene barna har holdt på med er snøkrystaller , karnevalstøy og boblekunst.

Karnevalstemaet fortsetter frem til 16.02.18.

Etter dette vil vi jobbe med Tema: solen.

Vi har markert samefolketsdag 06.02.18 med joik, musikk, fargelagt flagg, samisk barne-tv og spist joikakaker til middag.

 

 
TIL KARNEVAL VI DRAR AVSTED. 
(mel.Jeg gikk meg over sjø og land)

Til karneval vi drar avsted
for der er mye rart å se
og hvem er det som kommer der,
jeg tror det er en sjørøver.
En sjørøver, en sjørøver.
Ja, hvem er det som kommer der,
det er en fin sjørøver.
 
 
SAMBA'N ER LØS

Olè, olè
samba'n er løs
her i Maritippen er det karneval.

I dansen vi går
nå kommer snart vår
her i Maritippen er det karneval.

Hvem er du nå
sett kostymen på
her i Maritippen er det karneval.

Olè. olè
samba'n er løs
her i Maritippen er det karneval.
 
 

Karnevalsangen


Refr. 

Masken på, skynd deg nå, karneval.

Masken på du skal på karneval

Karneval, du skal på karneval

Skynd deg deg nå, skynd deg på karneval

 



Da er vi i gang med et nytt semester og vi vil i januar og februar ha fokus på form og farger.

  • Eventyr: Skinnvotten
  • Vintersanger
  • Vinterkunst

Vi vil utforske vann i ulike former og farger.

Fast til flytende masse, blanding av farger, konsistens, varm/kald og former i hverdagen.

 

-møte et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.

-oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. (RP:2017)

 

Vi avslutter dette temaet på karnevalet 16.02.18 med

«Form og fargefest

 

 Regle: Syv dyr i votten.

Musa sier pip, pip, pip.

Frosken hopper hit og dit.

Haren hopper haredans.

Reven vifter med sin svans.

Ulven uler mot månen rund.

Villsvinet grynter med sin munn.

Bjørnen liker å sove godt.

Alle bor i en liten vott!

 

 

 

 

Nå nærmer det seg jul og vi vil bruke desember til å roe ned tempoet, forberede jula og kose oss litt ekstra, i en ellers travel hverdag 😊

Julen inneholder et gledesbudskap, og vi vil i løpet av desember gi barna innsikt i hvordan, og hvorfor vi feirer jul.

Vi ønsker videre å bruke ventetiden til å undre oss sammen med barna.

 

  • Vi markerer første søndag i advent på mandagene
  • Kalender
  • Baker kakemenn og pepperkaker
  • Lager julegaver
  • Julekos
  • Juleforming
  • Vi hører på julemusikk og synger julesanger

 

Det blir hengt opp eget desemberskriv i garderoben

Tusen takk for en super Høstfest! Kjempe bra oppmøte smile

Vi fikk inn 1070 kr for salget av eplesyltetøy til inntekt for 

"Barnekreftforeningen avd. Kr.sandTAKK!

Vi har nå avsluttet temat "Lille larven aldri mett" og er i full gang med

"Geiteskillingen som kunne telle til ti"

November😊 

Tema: Forunderlige ingredienser og "Geitekillingen som kunne telle til ti"

12 november er det Julemesse og vi lager hemmeligheter.

Barna får mulighet til å erfare ulike estetisk opplevelser som vil bli utstilt på messa, så her er det bare å glede seg!

Realfag: Forsøk

«Hva flyter»

«Vulkan cola/mentos»

«Bakepulver bomber»

«Maizena deig»

«Lava»

«Rakett»

Forming: Jul

Sanger: Begynner med julesanger og vintersanger i slutten av november

Eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti

  • Antall
  • Dyr
  • Begreper
  • Tall
  • Sanger om dyrene
  • Film

Vi skal bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen med barna deres😊

 

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling. (Rammeplanen s. 53)

-Legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler.

-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på (Rp:2017)

 

Høstfest 01.11.17 kl.15.00-16.00

Julemessa 12.11.17 kl.15.30-17.00

Bamsefest 24.11.17 Barna tar med favorittbamsen sin denne dagen laughing