TIL KARNEVAL VI DRAR AVSTED. 
(mel.Jeg gikk meg over sjø og land)

Til karneval vi drar avsted
for der er mye rart å se
og hvem er det som kommer der,
jeg tror det er en sjørøver.
En sjørøver, en sjørøver.
Ja, hvem er det som kommer der,
det er en fin sjørøver.
 
 
SAMBA'N ER LØS

Olè, olè
samba'n er løs
her i Maritippen er det karneval.

I dansen vi går
nå kommer snart vår
her i Maritippen er det karneval.

Hvem er du nå
sett kostymen på
her i Maritippen er det karneval.

Olè. olè
samba'n er løs
her i Maritippen er det karneval.
 
 

Karnevalsangen


Refr. 

Masken på, skynd deg nå, karneval.

Masken på du skal på karneval

Karneval, du skal på karneval

Skynd deg deg nå, skynd deg på karneval

 



Da er vi i gang med et nytt semester og vi vil i januar og februar ha fokus på form og farger.

  • Eventyr: Skinnvotten
  • Vintersanger
  • Vinterkunst

Vi vil utforske vann i ulike former og farger.

Fast til flytende masse, blanding av farger, konsistens, varm/kald og former i hverdagen.

 

-møte et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.

-oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. (RP:2017)

 

Vi avslutter dette temaet på karnevalet 16.02.18 med

«Form og fargefest

 

 Regle: Syv dyr i votten.

Musa sier pip, pip, pip.

Frosken hopper hit og dit.

Haren hopper haredans.

Reven vifter med sin svans.

Ulven uler mot månen rund.

Villsvinet grynter med sin munn.

Bjørnen liker å sove godt.

Alle bor i en liten vott!

 

 

 

 

Nå nærmer det seg jul og vi vil bruke desember til å roe ned tempoet, forberede jula og kose oss litt ekstra, i en ellers travel hverdag 😊

Julen inneholder et gledesbudskap, og vi vil i løpet av desember gi barna innsikt i hvordan, og hvorfor vi feirer jul.

Vi ønsker videre å bruke ventetiden til å undre oss sammen med barna.

 

  • Vi markerer første søndag i advent på mandagene
  • Kalender
  • Baker kakemenn og pepperkaker
  • Lager julegaver
  • Julekos
  • Juleforming
  • Vi hører på julemusikk og synger julesanger

 

Det blir hengt opp eget desemberskriv i garderoben

Tusen takk for en super Høstfest! Kjempe bra oppmøte smile

Vi fikk inn 1070 kr for salget av eplesyltetøy til inntekt for 

"Barnekreftforeningen avd. Kr.sandTAKK!

Vi har nå avsluttet temat "Lille larven aldri mett" og er i full gang med

"Geiteskillingen som kunne telle til ti"

November😊 

Tema: Forunderlige ingredienser og "Geitekillingen som kunne telle til ti"

12 november er det Julemesse og vi lager hemmeligheter.

Barna får mulighet til å erfare ulike estetisk opplevelser som vil bli utstilt på messa, så her er det bare å glede seg!

Realfag: Forsøk

«Hva flyter»

«Vulkan cola/mentos»

«Bakepulver bomber»

«Maizena deig»

«Lava»

«Rakett»

Forming: Jul

Sanger: Begynner med julesanger og vintersanger i slutten av november

Eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti

  • Antall
  • Dyr
  • Begreper
  • Tall
  • Sanger om dyrene
  • Film

Vi skal bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen med barna deres😊

 

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling. (Rammeplanen s. 53)

-Legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler.

-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på (Rp:2017)

 

Høstfest 01.11.17 kl.15.00-16.00

Julemessa 12.11.17 kl.15.30-17.00

Bamsefest 24.11.17 Barna tar med favorittbamsen sin denne dagen laughing