Denne måneden vil vi fokusere på vennskap. Vi opplever at barna nå er kommet i en alder der de er mer selvsentrerte og kommer oftere i konflikter. Det er vanskelig å inngå kompromisser og vi ønsker derfor å fokusere på:

-          Vennskap

-          Følelser /uttrykk

-          Hvordan er vi med hverandre?

-          Tema bøker om vennskap/følelser

-          Rose hverandre

-          Rollespill av de voksene

 

Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet/barna som grunnlag for trivsel, glede og mestring (RP 2017)

Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap (RP 2017)

 

Vi fortsetter jakten etter vår og vårtegn😊

Studentene har nå hatt en uke på grønn( av sin 6 ukers praksis) og de har blitt godt kjent med både store og små. 

I de tre neste ukene skal de ha 12 lederdager med fokus på STM ( språk,tekst og matta) og KKK (kunst,kultur og kreativitet)

Disse kunnskaps områdene skal synlig gjøres gjennom enkelt aktiviteter studentene gjennomfører. 

Studentene planlegger utfra avdelingens planer og vil derfor ha et ekstra stort fokus på karneval som er månedens store begivenhet :-)

Karnevalsfesten er 16/2-18

Da er vi i gang med et nytt semester og vi vil i januar og februar ha fokus på form og farger.

  • Eventyr: Skinnvotten
  • Vintersanger
  • Vinterkunst

Vi vil utforske vann i ulike former og farger. Fast til flytende masse, blanding av farger, konsistens, varm/kald og former i hverdagen.

-møte et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer.

-oppleve spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. (RP:2017)

 

Vi avslutter dette temaet på karnevalet 16.02.18 med

«Form og fargefest»

Regle:

Syv dyr i votten 

Musa sier pip, pip, pip.

Frosken hopper hit og dit.

Haren hopper haredans.

Reven vifter med sin svans.

Ulven uler mot månen rund.

Villsvinet grynter med sin munn.

Bjørnen liker å sove godt.

Alle bor i en liten vott!

 

 

 

Nå nærmer det seg jul og vi vil bruke desember til å roe ned tempoet, forberede jula og kose oss litt ekstra, i en ellers travel hverdag 😊

Julen inneholder et gledesbudskap, og vi vil i løpet av desember gi barna innsikt i hvordan, og hvorfor vi feirer jul. Vi ønsker videre å bruke ventetiden til å undre oss sammen med barna

 

  • Vi markerer første søndag i advent på mandagene
  • Baker kakemenn og pepperkaker
  • Lager julegaver
  • Kalender
  • Julekos
  • Juleforming
  • Vi hører på julemusikk og synger julesanger

 

Det blir hengt opp eget desemberskriv i garderoben

November laughing

Tema: Forunderlige ingredienser og "Geitekillingen som kunne telle til ti"

12 november er det Julemesse og vi lager hemmeligheter.

Barna får mulighet til å erfare ulike estetiske opplevelser som vil bli utstilt på messa, så her er det bare å glede seg!

Realfag: Forsøk

«Hva flyter»

«Vulkan cola/mentos»

«Bakepulver bomber»

«Maizena deig»

«Lava»

«Rakett»

Forming: Jul

Sanger: Begynner med julesanger og vintersanger i slutten av november

Eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti

  • Antall
  • Dyr
  • Begreper
  • Tall
  • Sanger om dyrene
  • Film

Vi skal bruke matematiske begreper reflektert og aktivt i hverdagen med barna deressmile

 

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling. (Rammeplanen s. 53)

-Legge til rette for matematiske erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og utdypende samtaler.

-leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på (Rp:2017)