Da var vi i gang med oktober måned. Temaet denne måneden vil være høsten. Vi vil bruke nærmiljøet aktivt og studere hva som skjer med naturen når temperaturen synker. Hva skjer med bladene på trærne? Og hva gjør insektene når det blir kaldere?

Vi vil fortsette å jobbe i små grupper hvor vi har fokus på språk – ordlyder og preposisjoner, vennskap, lek og turtaking. Vi fortsetter også med Hakkebakkeskogen der vi leker, synger, danser og blir enda bedre kjent med de forskjellige dyrene i eventyret.

Det er høstferie uke 40, gi beskjed om barnet ditt skal ha fri.

Vi ønsker studentene Sondre og Eystein velkommen uke 42-45

 

Onsdag 24.10.18 inviterer vi dere foreldre på Høstfest 15.00-16.00 på Orange avdeling 😊

Ekstra skift er:

  • Genser
  • T-skjorte
  • Bukser
  • Sokker
  • Strømpebukse
  • Truser

Yttertøy

  • Pannebånd/lue
  • Hals/buff
  • Tynne votter og regnvotter
  • Ullsokker
  • Fleece/ull (gjerne todelt)
  • Regntøy (Sydvest)
  • Tøfler
  • Støvler
  • Sko med borrelås som barna selv kan ta av/på.

Nå som vi øver på å gå på do, så trengs det ekstra skift i hylla :)

Fint om de også har bukser/tights som de selv mestrer å ta av/på.

 

 

 

 

Denne måneden vil vi fortsette å fokusere på vennskap, og den 28. september er det duket for vennefest!
Thorbjørn Egners ''Hakkebakkeskogen'' vil også være et gjennomgående tema i hverdagen. 

Uke 38 er det brannvernuke hvor vi lærer hva vi gjør ved brann og brannsikkerhet. 

Minner om at årets tema fremdeles er språk. Dermed blir hakkebakkeskogen og vennskap et middel for å fremme språkstimuleringen på en spennende og morsom måte.
Hakkebakkeskogen er også en del av den norske kulturen, og spesielt her på Sørlandet ettersom dyreparken har begynt å gjenfortelle eventyret i nyere tid. Dette kan skape en felles
arena for barna som kan hjelpe de som strever inn i lek.

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. (RP 2017)
Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet. (RP 2017)

Vil også oppfordre dere til å implementere de magiske ordene hjemme: Kan jeg få? Ja takk, Nei takk m.fl.

Det blir fotografering av barna 22.08.18 

Fint om barna er her til 09.30 denne dagen.

Informasjon henger på døra i garderoben, husk registrering innen 21.08.18 om du vil ha gruppebilde

Velkommen til et nytt barnehageår hos oss på Orange! smile

smile

Vi gleder oss veldig til å bli kjent med dere, vi skal bruke mye tid på å lære hverandre godt å kjenne.
Noen barn har gått på Orange før, mens vi har tre nye barn og Kristina som er ny ped.2 på avdelingen.

Vi vil derfor bruke August måned på å bli kjent med hverandre, både store og små.
Innkjøringen blir med dette en viktig fase for at barna skal føle seg trygge uten foreldre, og med trygge

og trofaste ansatte i barnehagen skal de knytte nye relasjoner og vennskapsbånd.
Vennskap vil være et gjennomgående tema for avdelingen denne måneden.
Gjennom gode felles opplevelser med bøker, eventyr, lek, aktiviteter, forming og musikk skal vi lære om hva det vil si å være en god venn. 


I rammeplanen for barnehagen står det at personalet skal: 

- Støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære og beholde venner.
Men også:
- Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.

Konflikter vil oppstå og det kan bli vanskelig å være venner hele tiden, men det er igjennom erfaringer en lærer.

Vi voksne vil støtte barna i de vanskelige situasjonene for å gjøre erfaringene gode og nyttige.

Samtidig som vi lærer dem om grunnleggende verdier som er gode å ha med seg i et vennskap.

Vi ønsker også å danne et tett samarbeid med dere foreldre, så ta gjerne kontakt med oss hvis det er noe dere lurer på eller vil gi beskjed om.
Vi gleder oss til å bli kjent med dere, både foreldre og barn :-)

Hjertelig hilsen

Ida, Astrid, Kristina, Mirjam og Tonje